Beter scoren in Google Images

Gepost door om 12:10

Erg veel bedrijven werken aan SEO-optimalisatie, waarmee ze hoger willen scoren in de zoekresultaten van Google. Wat bedrijven soms niet weten, is dat Google Images (Google Afbeeldingen) hier ook aan kan bijdragen. Afbeeldingen worden namelijk ook gezocht met zoekwoorden, waar jij als bedrijf op kan inspelen. Maar hoe zorg je er dan voor dat je hoog scoort in Google Images? Zoekmachines als Google kunnen een afbeelding niet zien zoals wij dat kunnen, en zijn dus afhankelijk van de informatie die jij met de afbeelding meestuurt. Hieronder zullen we een aantal tips geven zodat jouw afbeeldingen beter vindbaar zijn op Google Images. Wil je meer lezen over hoe Google Images werkt in combinatie met Google Analytics, lees dan de interessante blog van Frankwatching hierover.

Bestandsnaam en omschrijving

Allereerst is het van belang om de afbeelding een naam mee te geven waarin (voor jou) belangrijke en relevante zoekwoorden staan. Hierbij moet je er ook voor zorgen dat de ‘alt-tag’ (ondertitel) de juiste naam meekrijgt. De alt-tag is de tekst die verschijnt wanneer een afbeelding niet geladen kan worden of wanneer je met je muis stilstaat op de afbeelding. Door de juiste naam en alt-tag mee te geven aan je afbeelding, ontvangt Google informatie over wat erop te zien is en aan welke zoekwoorden de afbeelding kan worden gekoppeld.

Kwaliteit en context

De kwaliteit van de afbeeldingen die je op je website plaatst, is ook belangrijk. Het bestand dient groot genoeg te zijn zodat de kwaliteit goed is, maar wanneer het bestand té groot is, duurt het langer voordat deze is geladen. Zorg er ook voor dat je relevante afbeeldingen plaatst op jouw website en dat de rest van de pagina ook SEO-geoptimaliseerd is. Door Google wordt er namelijk ook informatie gehaald uit de context waarin de afbeelding is geplaatst. In de omliggende tekst moeten dus dezelfde zoekwoorden terugkomen die je hebt gebruikt voor de naam en de alt-tag van de afbeelding.

Opvallen in de menigte

Je hebt vast weleens tussen de afbeeldingen op Google Images gekeken. Er worden zo veel afbeeldingen getoond, dat je eigenlijk niet weet waar je moet beginnen. Om te voorkomen dat er over jouw afbeeldingen heen wordt gekeken, moet je zorgen dat ze opvallen. Vergelijk jouw afbeeldingen met die van je concurrentie en bekijk hoe jij er uit zou kunnen springen. Wat daarvoor voornamelijk belangrijk is, is het gebruik van unieke afbeeldingen, zoals eigen foto’s. In onze blog over het scoren met foto’s, kan je lezen hoe je de beste afbeeldingen voor jouw website kan kiezen.

Merknaam en website meegeven

Wanneer iemand op jouw afbeelding klikt in Google Images, is het slim om ervoor te zorgen dat diegene wordt doorgelinkt naar de productpagina van dat specifieke artikel of dienst. Een bezoeker haakt sneller af wanneer hij of zij wordt gelinkt naar een overzichtspagina waar opnieuw moet worden gezocht naar het product. Daarnaast kan je ervoor kiezen om je merknaam of logo in je afbeeldingen te verwerken. Wanneer iemand meerdere mooie afbeeldingen van jou tegenkomt, kan dit voor herkenning en een positieve associatie zorgen.

Het belangrijkste voor het hoger scoren in Google Images, is een combinatie van al deze factoren. Maar de focus moet liggen op de juiste zoekwoorden, zodat je website, op zowel de normale zoekresultaten als in Google Images, goed wordt gevonden. Heb je hulp nodig bij het SEO-optimaliseren van je website en afbeeldingen of wil je een mooie website laten maken waarbij alles meteen voor je geregeld is? Neem dan contact op met Live in Five voor professioneel advies en de beste service.

Reageer op dit artikel

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd, velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.