6 trucs voor conversieoptimalisatie

Gepost door om 13:17

Een mooie website is leuk. Maar alleen mooi is niet genoeg, je wil natuurlijk dat je website de investering weer terugverdient. Daarom is het belangrijk dat de inhoud van je website zó is ingericht, dat het een hoge conversie genereert. Conversie is het omzetten van een bezoek naar een bepaald doel. Dit doel kan van alles zijn, van het achterlaten van een e-mailadres tot het doen van een aankoop, maar net wat jij wil bereiken met je website. Aan de hand van conversieoptimalisatie kan je ervoor zorgen dat zo veel mogelijk bezoekers het gewenste doel bereiken. Hier zijn vele manieren voor, waarover je op bijvoorbeeld Marketingfacts erg veel kan lezen. Wij hebben de meeste belangrijke optimalisatiemanieren voor je op een rijtje gezet.

  1. Optimaliseer je teksten

Vaak wordt er vergeten hoe belangrijk goede teksten zijn voor het genereren van conversie. Lange, onoverzichtelijke verhalen zijn een stuk minder aantrekkelijk dan korte alinea’s en zullen dan ook minder snel gelezen worden. Houd het dus lekker kort, bondig en overzichtelijk en maak gebruik van opsommingen. Zorg ervoor dat de bezoekers van jouw website zich herkennen in de teksten. Maak duidelijk dat je een product of dienst kan bieden die het probleem van de bezoeker oplost. Het is slim om professionele, SEO-geoptimaliseerde webteksten te laten schrijven voor je website. Zo heb je de perfecte persuasieve tekst en wordt je website goed gevonden in en door Google.

  1. Zorg voor een duidelijke tagline

Als bedrijf wil je een bepaalde boodschap uitstralen, duidelijk laten zien wie je als bedrijf bent en wat je doet. Bezoekers willen het liefst in één oogopslag zien waar ze aan toe zijn. Zorg dus voor een helder logo, maar ook een duidelijke tagline daarbij. Zo’n tagline is een zinnetje bij je logo, waaruit meteen blijkt dat voor bedrijf je bent en wat je te bieden hebt. Vraag jezelf regelmatig af of de tagline voldoende laat zien, en of een bezoeker weet waar hij of zij aan toe is.

  1. Formulier? Met plezier!

Iedere website heeft wel één of meerdere formulieren. Een contactformulier, bestelformulier, aanmeldformulier, etc. Vaak zie je bij zo’n formulier een waslijst aan gegevens die je moet invullen. Maar zijn al die gegevens wel noodzakelijk? Wanneer je zelf zo’n formulier op je website plaatst, ga dan na of alles wat je vraagt ook echt nodig is. Bij informatie die je niet meteen nodig hebt, kan je het invulveld niet-verplicht maken. De klant kan dan zelf kiezen of hij of zij het invult. Maar nog beter: vraag jezelf af of je het überhaupt wel wil vragen. Veel mensen haken snel af wanneer ze een hele lijst moeten invullen, terwijl die informatie eigenlijk helemaal niet nodig is. Verplaats je dus goed in de klant.

  1. Bied een goede zoekfunctie

Niets is zo vervelend als het verdwalen op een website. Dat je – wanneer je ergens op hebt geklikt – niet goed meer terug kan vinden hoe je terug kan of hoe je er bent gekomen. Daarom is een goede structuur op je website onmisbaar. Zorg voor een duidelijk menu en ook is het slim om een zoekfunctie op je website te maken. Zo kunnen bezoekers zoeken binnen jouw website. Deze zoekresultaten kan je weer terugvinden in Google Analytics, waardoor je content op je website kan aanpassen aan je bezoekers.

  1. Keep it clean

De header zegt het al – keep it clean. Zorg voor zo min mogelijk afleidingen op jouw website, zodat de bezoekers niet worden afgeleid van het doel: verkopen. Aspecten als bewegende sliders, sidebars en deelbuttons voor social media eisen de aandacht van de bezoeker op, waardoor ze niet of minder snel het doel bereiken dat jij voor ogen hebt. Om ervoor te zorgen dat je bezoekers dat wel doen, moet je zorgen dat je gelijk ‘to-the-point’ bent op je website, dus dat er duidelijk is wat bezoekers kunnen op jouw website. Door het gebruik van de juiste en duidelijke call-to-action buttons, zal je conversieratio stijgen.

  1. Laat zien dat je betrouwbaar bent

Het is belangrijk om betrouwbaar over te komen bij de bezoekers van jouw website. Want waarom moeten ze voor jou kiezen? Is het veilig om voor jou te kiezen? Je moet zorgen dat je op je website hier helder en eerlijk over bent. Een simpele tekst die vertelt dat klanten tevreden zijn is niet genoeg meer, het is beter om testimonials en reviews op je pagina te plaatsen. Het kan natuurlijk voorkomen dat je een slechte recensie krijgt. Verwijder of negeer deze recensie dan niet, maar bied een zo goed mogelijke oplossing om zo je betrouwbaarheid te vergroten.

Heb je het idee dat jouw website wel wat conversieoptimalisatie kan gebruiken? Of wil je een mooie, nieuwe website laten maken die volledig is gericht op conversie? Kies dan voor Live in Five: een professioneel en ervaren webdesign bureau in Alkmaar.

Reageer op dit artikel

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd, velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.