Waarom leest niemand mijn nieuwsbrieven?

Gepost door om 12:02

Veel bedrijven sturen regelmatig nieuwsbrieven naar hun klanten. Maar een heel groot deel van deze nieuwsbrieven worden niet eens geopend, en dus ook niet gelezen. En nu hoor ik je denken: is het versturen van nieuwsbrieven dan nog wel zinvol? Jazeker! E-mailmarketing (het versturen van nieuwsbrieven via de e-mail) is namelijk een van de marketingmethodes met het hoogste ROI (Rendement Op Investering, lees hier meer over in dit artikel van Frankwatching). Maar hoe zorg je er dan voor dat zo veel mogelijk mensen jouw nieuwsbrieven lezen? We zullen je een aantal tips geven over hoe je dit het beste kunt bereiken.

Hoe krijg je zo veel mogelijk nieuwsbrieflezers?

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat de onderwerpregel van je nieuwsbrief pakkend en aantrekkelijk is. Gebruik korte en duidelijke titels, en schrijf ze in actieve vorm. Maak je klanten nieuwsgierig naar wat er in je nieuwsbrief staat. Zorg ook dat de informatie die je in je onderwerpregel zet, ook daadwerkelijk in je nieuwsbrief staat.
Daarnaast kun je eens gaan kijken naar het moment waarop je de nieuwsbrieven verstuurt. Meestal is dit op een vast moment, en naar alle klanten tegelijk. Kijk eens naar de mensen die je nieuwsbrief niet meteen of helemaal niet lezen. Misschien zal dat veranderen wanneer je je nieuwsbrief op een andere dag of ander moment naar deze klanten stuurt? Probeer hiermee te spelen en verschillende momenten te testen. Wie weet levert het een stuk meer lezers op!

Hoe behoud je je nieuwsbrieflezers?

Om ervoor te zorgen je klanten jouw nieuwsbrieven ook blijven openen en lezen, moet je deze natuurlijk wel interessant en aantrekkelijk houden. Het doel van een nieuwsbrief is het verkopen van (nieuwe) producten. Maar wanneer je dit doel als uitgangspunt neemt, wordt het lastig om je lezers te behouden. Houd bij het maken van je nieuwsbrieven onderstaande punten daarom goed in de gaten.

  • Denk aan je lezer: Neem bij het maken van je nieuwsbrief je lezer als uitgangspunt. Je nieuwsbrieven moeten gericht zijn op de interesses van je klanten, en niet op wat het jou kan opleveren. Er moet nieuws in staan waar je lezer ook echt iets aan heeft.
  • Kennis en tips: Door jouw kennis en tips over te brengen in je nieuwsbrieven, kun je je expertise laten zien en jezelf presenteren als specialist. Hoe kunnen je klanten bijvoorbeeld iets het beste gebruiken? En wat kunnen ze er verder mee? Door dit soort informatie te geven, zullen je lezers een positieve associatie bij jouw nieuwsbrief en bedrijf krijgen, en zo sneller iets bij je afnemen.
  • Geen no-reply: Stuur je nieuwsbrieven niet vanuit een no-reply e-mailadres. Lezers kunnen vragen hebben over je nieuwsbrief, maar wanneer je een no-reply e-mailadres gebruikt, kunnen ze niet gelijk op je nieuwsbrief reageren. Hierdoor loop je interactie met je klanten mis. Wanneer de lezers wel kunnen reageren op je nieuwsbrieven, zorgt dit voor klantenbinding en waarschijnlijk meer verkoop.
  • Nieuws op maat: Klanten ontvangen het liefst nieuws over dingen waar ze ook echt wat aan hebben. Stuur een nieuwsbrief over een specifiek onderwerp alleen naar de klanten die hier ook interesse in hebben. Maak categorie├źn met verschillende soorten nieuwsbrieven die je gericht naar een bepaalde groep klanten kunt sturen.

Blijf dus zeker nieuwsbrieven versturen, maar besteed hier genoeg aandacht aan. Wil je liever wat hulp en advies bij het maken en versturen van je nieuwsbrieven of verstuur je helemaal nog geen nieuwsbrieven? Dan ben je bij Live in Five aan het juiste adres.

Reageer op dit artikel

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd, velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.